Viscount International: the Art of Sound!

Technologie

Onze inspanningen zijn gericht op innovatie en verbetering van elk onderdeel van onze producten. Slimme en ingenieuze oplossingen worden dagelijks toegepast – ook al zijn slechts een paar daarvan zichtbaar voor uw zintuigen. Dat komt doordat de elektronische onderdelen – die het hart van onze instrumenten vormen – verborgen liggen in prachtig ontworpen houten of metalen behuizingen. Niettemin werken deze slimme technieken samen om de producten en het geluid daarvan te verbeteren – wat uiteindelijk is waar we allemaal naar op zoek zijn.

We presenteren hier onze belangrijkste innovaties en technologieën zodat u begrijpt waarom een instrument van Viscount staat voor waarde zonder compromissen.

Physis-technologie

Physis-technologie is onze laatste poging tot het omvormen van de markt voor klassieke orgels, wat aantoont dat het tijd is om het oude paradigma van geluidsgeneratie via PCM te veranderen. Een gesamplede noot klinkt altijd onnatuurlijk, ongeacht hoeveel trucs u toepast om het als een echt pijporgel te laten klinken. Physis-technologie berekent daarentegen in real-time de fysica van een schoorsteen-, riet- of bourdonpijp. Het resultaat is een levend orgel, dat in real-time verandert, dat lijkt op uw favoriete orgel, of dat een nieuw geluid schept. We leggen dit uit aan de hand van een paar voorbeelden. Stel dat een GPS-navigator elke route zou moeten kennen in plaats van deze in real-time voor u te berekenen? Stel dat we de Titanic voor de film hadden moeten laten zinken in plaats van de scène te bereken en te renderen met computerbeelden? Stel dat we geen fysieke modellen zouden hebben om het weer te voorspellen? Physis-technologie is het antwoord op al deze vragen. Physis-technologie is onze implementatie van physical modeling toegepast op orgelpijpen; iets dat nog nooit eerder is geprobeerd. Het is het hoogtepunt van jaren technologische evolutie.

Technisch: een orgelpijp kan worden gezien als een mechanische multimodale golflengteresonator. De binnenkomende lucht stimuleert de pijp die na een variabele attacktijd begint te oscilleren. Het bovenste einde bepaalt welke harmonische componenten gefilterd worden, en fungeert dus als een filter, terwijl het onderste einde onderworpen is aan regressieve golven, die volgens een niet-lineaire wet aan de stimulus worden toegevoegd. Dit hele mechanisme is in feedback. Dit zorgt voor een grote afhankelijkheid van kleine willekeurige veranderingen en genereert van tijd tot tijd opvallende aanpassingen in het geluid, net als bij elk echt pijporgel. De algoritmen houden rekening met elke fysieke en mechanische parameter van de lucht en de pijp, inclusief vorm, materialen, de vorm en afmetingen van de uiteinden, de binnenkomende luchtdruk enz. Dit levert veel voordelen op, waaronder een realistischer “ensemble”-effect, omdat alle pijpen samen spelen en resoneren, onderworpen zijn aan dezelfde luchtstroom, variabele attack- en vervaltijden, realistische harmonische recreatie (geen artefacten van toonhoogteveranderingen), geen splitspunten. Opvallend is dat de luchtdruk verandert afhankelijk van de hoeveelheid actieve stoppen, net als bij echte pijporgels. Een ander belangrijk voordeel is de snelle en complexe attack na ribattuta: als we binnen korte tijd een toets tweemaal indrukken, begint de pijp te resoneren met een bepaalde attacktijd nadat de eerste toets is ingedrukt, en als we onvoldoende tijd geven voor een volledig verval, zullen de attacktijd en het resulterende geluid na de tweede keer indrukken anders en rijker zijn dan de eerste keer. Een gesampled geluid wordt ongewijzigd herhaald.

Digitale signaalverwerking: Physis-orgels verbergen, binnen een elegante houten behuizing, tot acht krachtige DSP’s om geluid te genereren. De gebruikte DSP’s behoren tot de SHARC-familie, en hebben een werkfrequentie van honderden MHz, en presteren hetzelfde of soms beter dan gebruikelijke CPU’s in computers (tot GFLOPS, ofwel miljoenen drijvende-kommabewerkingen per seconde). Ze worden gebruikt voor het in real-time berekenen van de aërodynamica van fluit-, riet-, metalen en bourdonpijpen aan de hand van complexe mathematische modellen. Nagalm is een andere belangrijke stap in de verwerkingsketen, waarvoor de kennis nodig is van de positie en ruimtelijke parameters van de pijpen, de afmetingen van de omgeving, en de windchesterlay-out die per stop kan worden aangepast. Het geluid wordt ten slotte op de juiste wijze door maximaal 20 uitvoeraansluitingen geleid.

De tegenhanger van deze hoogwaardige DSP’s zijn microprocessoren en controllers die belast zijn met alle beheerfuncties: ARM-processoren ondersteunen veel I/O-apparaten, inclusief schermen, USB-sticks en USB-apparaten. Maar dit kan niet werken zonder een goed besturingssysteem. Linux is de keuze....

Powered by Linux: Linux is een stabiel en dynamisch opensourcebesturingssysteem, dat bijna 20 jaar geleden is ontwikkeld. Het betreden van de opensourcewereld vormde een uitdaging voor ons, maar met veel voordelen, niet in het minst de kans om een groep van ontwikkelaars te betreden die hun kennis en werk aan de hele wereld beschikbaar stellen. Het Linux-besturingssysteem wordt alom gebruikt in de onderzoekswereld en is verkrijgbaar in tal van configuraties, elk geschikt voor specifieke taken. De kernel is geoptimaliseerd voor real-time toepassingen, daarom is het uitstekend geschikt voor audiotoepassingen zoals het genereren van geluid. Wat hebben we dus, behalve een real-time besturingssysteem, nodig om tientallen rijen en pijpen tegelijkertijd te bespelen? Het Linux-besturingssysteem maakt tevens een volledige reeks aansluitingen mogelijk, zoals radiobesturing en USB-sticks en -apparaten, en het maakt het beheer van bestanden mogelijk, het met een wachtwoord vergrendelen van een orgel, het uitvoeren van een MIDI-sequencer, enzovoort. Het enige waardoor computergebruikers terugschrikken voor Linux is de grote complexiteit.... Geen zorgen, Linux is veilig opgeborgen in een zware houten kast, en het zal niemand schade doen!

Verse D:SP

Het gebruik van een luidspreker hoort eenvoudig genoeg te zijn voor elke gebruiker om hem aan te sluiten en zonder verdere problemen een uitvoering of toespraak te geven. Dat is kinderspel met VERSE- en VOICE SYSTEMS- luidsprekers. VOICE SYSTEMS-luidsprekers zijn essentieel maar functioneel, terwijl VERSE-luidsprekers aangedreven worden door complexe DSP-systemen die voor de gebruiker echter geheel transparant zijn: zo hoeft iemand alleen maar de antifeedbackfunctie te activeren die in een D:SIDER is ingebouwd en Larsen-effecten zijn geen probleem meer. Mocht dit allemaal te eenvoudig voor u zijn, of u wilt een complex versterkingssysteem opzetten, dan is er de speciale software met de codenaam D:SP waarmee alle luidsprekers tegelijk bediend kunnen worden. Start de software, installeren is niet nodig, en elke parameter is beschikbaar. De software is eenvoudig en de pc kan daarnaast gebruikt worden voor andere toepassingen, zoals het opnemen van de uitvoering, omdat de engine de DSP is die is “verborgen” in elke luidspreker. Laten we dit eens uitgebreider bekijken. VERSE-luidsprekers bevatten krachtige DSP’s om het ingangssignaal te kunnen verwerken. Bijna alle bewerkingen van het signaal worden digitaal uitgevoerd na een nauwkeurige signaalconversie van analoog naar digitaal. De DSP’s worden gebruikt voor het implementeren van digitale filters en equalizers, zeer smalle, adaptieve notchfilters (tot 48 dB/dec.) die bijvoorbeeld worden gebruikt voor het verwijderen van antifeedback, meerbandscompressoren en dergelijke. DSP’s worden uiteraard ondersteund door microcontrollers, die verantwoordelijk zijn voor alle beheerfuncties, zoals de temperatuurs- en vermogensregeling, die bepalend zijn om een luidspreker zo lang mogelijk mee te laten gaan.

Digitale versterkers

Onze reeks VERSE-luidsprekers maken gebruik van een moderne digitale versterkingstechniek. Vroeger werden gecascadeerde bipolaire transistoren gebruikt om de stroom langzaam te laten toenemen als in een spelletje touwtrekken. Deze techniek was duur, inefficiënt, vereiste zware koellichamen en had nauwelijks een lineaire frequentierespons. Nieuwe digitale technieken gebruiken pulsbreedtemodulatie om het signaal aan te sturen. Deze beschikt over een efficiëntiefactor van 95%, een lineaire respons, is licht van gewicht en produceert bijna geen warmte. Digitale versterkers zijn voor vrijwel elke toepassing geschikt: van compacte lichtgewicht luidsprekers voor versterking onderweg tot spraakmonitoren voor een feestje, van subwoofers en hoogwaardige luidsprekers voor een concerthal tot line-array-luidsprekers voor een heel stadion.